Google 💖 Heftig deel 1: Inhoud voor alles

Google 💖 Heftig deel 1: Inhoud voor alles

19/04/2021 - 15:24

Proficiat! Met Heftig heb je een fantastische site! Nu nog bovenaan in de zoekresultaten staan Ên bezoekers aantrekken. In deze reeks leggen we je uit hoe je jouw website kan laten scoren in Google. In dit eerste deel draait alles rond: de inhoud.

"Content is king" zei Bill Gates in 1996 over het internet. Een voorspelling die helemaal uitgekomen is! Vergeet trucjes om bovenaan Google te komen, zonder goede en relevante inhoud gaat jouw website nooit scoren.

Wat is goede inhoud?

  • Zorg ervoor dat de pagina goed leesbaar is.
  • Gebruik tussentitels
  • Gebruik opsommingstekens (zoals deze)
  • Zorg minstens voor een 200 à 300 woorden (dat zijn ongeveer 3 tot 4 paragrafen)
  • Gebruik de juiste zoekwoorden

Wat is relevante inhoud?

  1. Eerst en vooral moeten de onderwerpen van de pagina overeenkomen met de website. Heb je een bloemenwinkel? Denk dan na over welke vragen klanten stellen aan Google om een bloemenwinkel te vinden. Het klinkt evident, maar dat is het niet altijd.
  2. Zorg voor meerwaarde! Weet jouw bezoeker meer na het lezen van de pagina dan voor het lezen van de pagina? Heb je geantwoord op de vraag? En kan de bezoeker via jouw website actie ondernemen?

Het moeten natuurlijk geen wereldnieuws te zijn. Als je informatie geeft over je producten en diensten en vertelt waarom je dat aanbiedt, dan ben je al heel relevant!

Hoe vaak moet ik nieuwe inhoud toevoegen?

Hier lopen de meningen en advies vaak heel ver uit elkaar. Je hoort alles: van dagelijks, wekelijks tot maandelijks en 'het doet er niet toe'. We kunnen alvast ophelderen dat het er wÊl toe doet. Google wil zo'n relevant mogelijke resultaten geven. Tijdstip is een van de (maar ver van enige) factoren waar er rekening mee gehouden wordt.

Kijk vooral wat er haalbaar is voor jou of jouw team!

Natuurlijk is meer inhoud beter. Maar eenmaal iedere 6 maanden is beter dan niets en eenmaal per maand is beter dan eenmaal per 6 maanden. Maar het hoeft dus zeker niet iedere week te zijn om opgepikt te worden in Google. Lukt het toch om iedere week iets te posten? Des te beter natuurlijk.

Wat je vooral moet vermijden is een onderdeel 'Nieuws' of 'Blog' op jouw website waarbij er enkel een 4 jaar oude post te vinden is 'Welkom op onze nieuwe website.'. Plan het in, of besteed het uit aan een copywriter. Het is gemakkelijk om nieuwe gebruikers toegang te geven.

Wat gebeurd er als je Google probeert te misleiden?

Ook Google wil alle gebruikers een zo'n goed mogelijke ervaring geven. Als je door 30 verschillende zoekresultaten moet gaan om te vinden wat jij zoekt, ben je dan tevreden?

Google straft vroeg of laat alle misbruik af. Zo is er een berucht voorbeeld van BMW in 2006, ze probeerden Google te misleiden door heel wat pagina's te maken rond tweedehands auto's, maar bij het klikken op het resultaat, werd de bezoeker automatisch doorgestuurd naar een andere website. Resultaat: Google heeft toen alle verwijzing naar tijdelijk BMW verwijderd. Moraal van het verhaal:

Goede en relevante inhoud voor alles!

Volgende delen

In de volgende delen gaan we dieper in over hoe je jouw Heftig website verder kan optimaliseren!